Inför 2016: Från #saffkonf15

Artikeln uppdaterad 09:18

Under helgen 5-6 december gick den sedvanliga SAFF Idrottslyft- och föreningskonferensen av stapeln i Stockholm. Många av deltagarna verkade ense om att konferensen fortsatt att utvecklas positivt och att Representantskapsmötet genomfördes smidigare än 2014 men att det fortfarande finns en hel del detaljer att slipa på inför kommande år. Representantskapsmötet är det möte där Tävlingsbestämmelserna inför kommande säsong bestäms och endast föreningars styrelseledamöter har rätt att rösta under Representantskapsmötet. Av Sveriges ca. 70 föreningar var det 22 st på plats med rösträtt. Detta gav totalt 31 röster tack vare att Förbundsstyrelsen sitter på 9 st totalt.

SAFF kommer att presentera samtliga TB förändringar efter att dessa gåtts igenom lagts till i befintliga Tävlingsbestämmelser men här är ett utdrag från några av förändringarna.

?
Under mötet beslutades det att SAFF kommer ha representanter på vissa Superseriematcher för att kontrollera bland annat att arenakraven uppfylls och att endast korrekt licensierade spelare står med på spelarlistan. Dessa rapporter skall vara inrapporterade till förbundet senast 48 timmar efter matchens slut.

2.C.1.2
Kravet på 55-manna lista stryks.

1.B.4.2
För att underlätta administration för både föreningar och förbund kommer endast en avgift att tas ut för att ha lag i seriespel. I den avgiften ingår även samtliga spelarlicenser. Detta kommer bland annat att innebära att föreningar kan licensiera spelare under hela året och på så vis erbjuda försäkringsskydd även till de spelare som ansluter sent på säsongen och inte tidigare löst licens för 730:-/st. Systemet gäller naturligtvis även för juniorerna men kostnaden för dessa finna inte med i exemplet. Import-/ proffsspelare innefattas inte av den “allmänna” licensen och kommer även i fortsättningen kosta 6.000:-/st.
DII – 10.000:-
DI Dam – 25.000:-
DI Herr – 32.000:-
Superserien – 52.000:-
Halva summan skall vara inbetald till SAFF senast den sista november och hela beloppen den sista Februari. Detta kommer att börja gälla redan till kommande säsong.

1.B.14 – Fri Entré
Samtliga Elit- och Seniordomare får fri entré till alla matcher.

1.C.6.1
Den förening som begär att få flytta en seriematch tar där med automatiskt över ansvaret att skaffa fram domare.

1.D.1.3 WO
Om ett lag lämnar WO stryks man inte längre ur tabellen utan placeras sist. Samtliga matcher, både de som spelats och de som kommer spelas skrivs till förlust med 0-1 i och laget riskerar nedflyttning till kommande säsong.

1.D.6.2 Tränarlicenser
Kraven på tränarna har bland annat förändrats på så sätt att personer som skall träna vuxna män och kvinnor inte längre behöver gå utbildningar riktade till barn mellan 9-13 år.

2.B.4.1 – Övriga bestämmelser junior och ungdomsspelare
En junior och ungdomsspelare behöver numera ha 4 dagar vila mellan matcherna istället för tidigare 7 dagar/1 vecka.

3.A.3.1 Övergångsperiod
Om ett representationslag drar sig ur seriespel innan serien har börjat har spelarna rätt att byta förening och blir där med inte “låsta” till den förening man tidigare spelat med. Övergångar i övrigt måste precis som tidigare ske mellan 1/11-31/3.
Precis som tidigare behöver bägge föreningarna vara överens om en övergång, alltså inget som spelare kan kräva.

3.B.1.4
Man får spela i andra länder/serier under perioden 1/11-28/2. Begräppet tävlingssäsong har blivit definierat.

?
U19 matcher spelas numera 4×12 minuter istället för som tidigare 4×10 minuter.

Under helgen diskuterades även serieupplägget framöver och följande scenario är högst troligt, dock inte officiellt beslutat av FS/SAFF ännnu.

Innan sommaren
Superserien
Division 1 Herr, Grundserie
Division 1 Dam
U17

Efter sommaren
Division 1 Herr, Slutspel
Division 2 Herr
Division 2 Dam
U15
U19

Här kan ni även läsa Leo Billgrens tankar kring helgens konferens; “En helg med Idrottslyft & föreningskonferens“.